Unable to connect or query database. Please make sure etc.

MySQL, FireBird, MSSQL, etc..
Plaats reactie
Paul538
SAM-versie: 4.2.2.*
Database: MySQL 5.1
Windows: Windows 10

Unable to connect or query database. Please make sure etc.

Ongelezen bericht door Paul538 » 07 jan 2019, 22:33

Allereerst alle moderators en lezers een goed en vooral gezond 2019 gewenst!

Na een aantal jaren probleemloos draaien, stopte SAM er vorige maand plots mee. Error: [Unable to connect or query database. Please make sure the database server is running and configured properly]. Met flarden uit topics geprobeerd te herstellen, maar lukte niet. Uiteindelijk alles opnieuw geïnstalleerd (MySQL-essentials-5.1.71 en SAM 4.2.2)

Gisteren (6 januari) stopte SAM er wederom mee (met dezelfde error melding Unable to connect etc.). Opnieuw MySQL 5.1.71 geïnstalleerd (na een aantal verwoede acties) en uiteindelijk gaven [Status] en [Connect] een vinkje. Hoera! SAM niet opnieuw geïnstalleerd, omdat ik daar een halve dag mee doende ben met instellingen etc.

Echter: met de (dus) correct (vanwege alle vinkjes) werkende MySQL geeft SAM bij opstarten nog steeds de error [Unable to connect or query database etc.]

Ben ik nu gedoemd om SAM toch weer opnieuw te installeren of bestaat er een oplossing hiervoor (die ik helaas niet kan vinden)??

Paul538

Re: Unable to connect or query database. Please make sure et

Ongelezen bericht door Paul538 » 09 jan 2019, 00:23

In radioland schijnen 2 seconden stilte volgens sommigen al ‘killing’ te zijn. Belachelijk uiteraard, maar goed.
2 dagen stilte is weer het andere uiterste. We hebben dus alles (Mysql en SAM) opnieuw geïnstalleerd (na vele foutmeldingen) en ingesteld en nu werkt het weer.
Oldies but Goodies blijft vraagtekens hebben, maar het werkt en dat telt!
Het topic mag wat ons betreft gedeleet worden...

Wout
Moderator
SAM-versie: SAM 2018.10
Database: MySQL 8.0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout » 13 jan 2019, 13:04

Als ik de foutmelding lees, dan denk ik dat MySQL steeds stopt als service.
Probeer de volgende keer als dit nogmaals gebeurd: win-toets + r en dan services.msc in te typen.
Dan kijken of de service MySQL nog beschikbaar is en opnieuw starten.
Afbeelding

Paul538

Ongelezen bericht door Paul538 » 17 jan 2019, 22:13

Dank voor de aanvullende info. Zoals gezegd draait alles nu weer; bij een (hopelijk niet) volgende keer zal ik deze tip gebruiken!

superwuppie
SAM-versie: SAM 2019.1
Database: MySQL 5.6
Windows: 7 64-bits

Re: Unable to connect or query database. Please make sure etc.

Ongelezen bericht door superwuppie » 11 mei 2019, 08:51

Ik heb het zelfde probleem alleen krijg geen foutmelding.
Na nonstop te draaien valt hij spontaan stil en kan er geen nieuw nummer inslepen.

Na het herstarten van de mysql moet ik sam afsluiten en weer openen. Meestal is hij dan ook helemaal leeg.
Gelukkig maak ik dagelijks een backup zodat alle files er zo weer instaan. incl de history van de requests.
(die we voor een top 100 gebruiken aan het einde van het jaar)

We gebruiken ook de request optie via de website, die soms ook al vast loopt.. alleen draait sam dan wel gewoon door.
Als we een herstart van de mysql uit te voeren (als een nummer halverwege is) via de service, dan werkt daarna de request optie gewoon weer.

Maar wat kan een oorzaak zijn van het verliezen van de communicatie naar de database? alles draait intern.

Update:
Zal nog even mee geven welke versies we draaien:

Windows 7
Sam 2019.1
Mysql 5.6

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht