Hier komt een kleine inleiding over internet-radio maken in het algemeen.
Je hebt besloten om internet-radio te maken en uiteraard samen met het beste radio-automatisering programma op dit moment.
Maar hoe werkt het?
Je kan gelijk de vraag gaan stellen, voor wie ga ik uitzenden?
Wat is mijn doel-groep?
- Doe ik het voor me zelf of sta ik in dienst van de luisteraar?
- Ga ik lokaal (regio), nationaal (land), continentaal (werelddeel) of internationaal (wereld).
- Ga ik voor jong of voor de oude luisteraar?
(format is een muziek-keuze die bepalend is voor jouw station, daar komen we later op terug)
Een brede muziek-format (60/70/80/90/00/10, NL, EN, slow, rock en dance) is niet meer van deze tijd! [smilie=negative.gif]
Daarmee onderscheid je je eigen niet!
Denk in hokjes!
De luisteraars heeft een enorm aantal radio-station waar hij uit kan kiezen. (jij bent er maar 1 van de 1.000.000)
Je maakt de onderscheid van je radio-station door voor een specifieke genre te kiezen.
Als je zelf naar een radio-station zoekt dan zoek je toch ook naar een specifieke genre?
(ik zoek naar de genre Caribische muziek, dan verwacht ik toch ook Caribische muziek en geen euro-dance.)
Voor wie doe ik het?
- Doe ik het voor mezelf?
- Dan is de doelgroep je zelf.
- Je kan je eigen muziek-format (breed) maken.
- weinig tot geen luisteraars
- 1 miljoen andere web-stations hebben het zelfde. (de keuze is reuze)
- Voor de luisteraar?
- Wat voor luisteraar wil ik hebben?
- Waarmee ga ik me eigen onderscheiden?
- Lokaal of internationaal?
- genre (soft, rock, pop, dance, Nederlandstalig, carnaval)
- Hoeveel radio-stations zijn daarvan al?
- Waarom een succes?
- Waarmee ga jij je eigen mee onderscheiden?
- Wat voor luisteraar wil ik hebben?
- Lokaal
- Draai lokale liederen/artiesten.
- Bij radio Volendam verwacht ik de palingsound de hele dag door, geen dance.
(je kan al onderscheid maken tussen BZN tijdperk & Jan Smit tijdperk) - Bij een Limburgs station verwacht ik Limburgse liederen.
- Carnaval`s nummer van je eigen stad
- Bij radio Volendam verwacht ik de palingsound de hele dag door, geen dance.
- Draai lokale liederen/artiesten.
- Nationaal.
- Je kan gebruik maken van de Weer-PAL.
- LMN-nieuws = Nederlands gesproken.
- Gebruik van genre (denk in hokjes)
- Als ik een Franse station zoekt verwacht ik Franse muziek, geen Lady GaGa.
- Als ik een Franse station zoekt met alleen jaren 80 hits, verwacht ik .... inderdaad, je snapt het idee
- Internationaal
- Je oriënteert je eigen op de internationale luisteraar.
- Je jingle`s zijn in het Engels?
- Wat hier een hit is geweest is geen hit geweest aan de andere kant van de wereld.
- Ook hier weer in hokjes denken, maar dan nog kleiner. (aanbod is groter)
- Rock kan je weer onderscheiden in
- Soft-rock
- Hard-rock
- Metal
- etc..
- Maak al de keuze van de jaren.
- Begin jaren 70
- Eind jaren 70
- Begin jaren 80
- Eind jaren 80
- etc..
- Rock kan je weer onderscheiden in
Jong of oude luisteraar!
Het belangrijkste van radio maken (muziek) is dat je een gevoel laat herleven!
Vraag willekeurig aan mensen wat zij de beste muziek vinden.
Ze zullen allemaal terug refereren naar hun jeugd. (van 10 jaar t/m 25 jaar)
Dat klopt ook, daarin heb je ook de meeste ijkpunten in je leven.
(eerste kusje, brommer (16), rijbewijs (18), liefde aan/uit, samenwonen, dronken, school, sterfgeval, trouwerij enz..)
Neem als voorbeeld de Top2000 die jaarlijks wordt uitgezonden.
Je kinders vinden dat saai, jezelf vind het top, maar je oma kan het ook niet waarderen.
Alleen jij krijgt er een gevoel (emotie) van.
Je kinders kunnen wel de top40 bekoren.
En je oma bloeit weer op als je oude verzets-liederen draait.
Muziek = emotie!
Vanuit hier bepaal je je station.
Je denkt in hokjes.
Je muziekkeuze valt in het hokje.
Dan heb je het meeste succes op luisteraars.
Maak je radio voor jezelf of voor een doelgroep?