Balance van de Microphone
Balance van de Microphone
Beste forumleden,
Sinds kort een nieuwe pc moeten aanschaffen omdat de oude het had begeven voor onze DRP House stream. Sinds ik hier SAM op heb geïnstalleerd en m'n Samson C01U microfoon, is het geluid van mijn microfoon helemaal afwijkend geworden.
Hij gooit het geluid heel de tijd uit balans en alles klinkt uit de linke kop telefoon/speaker... ook bij de luistraar. Als ik de mixer in windows XP open en de complete balance van de microfoon naar rechts zet, gaat alles via rechts maar heeeel zacht. Ligt dit defect in SAM...of zou de mic het begeven hebben???
Sinds kort een nieuwe pc moeten aanschaffen omdat de oude het had begeven voor onze DRP House stream. Sinds ik hier SAM op heb geïnstalleerd en m'n Samson C01U microfoon, is het geluid van mijn microfoon helemaal afwijkend geworden.
Hij gooit het geluid heel de tijd uit balans en alles klinkt uit de linke kop telefoon/speaker... ook bij de luistraar. Als ik de mixer in windows XP open en de complete balance van de microfoon naar rechts zet, gaat alles via rechts maar heeeel zacht. Ligt dit defect in SAM...of zou de mic het begeven hebben???
Re: Balance van de Microphone
Het lijkt mij dat er iets met je mic aan de hand is.
Is het een stereo jack die aan je mic zit, of mono?
Kun je die mic desnoods nog op een ander systeem testen?
Is het een stereo jack die aan je mic zit, of mono?
Kun je die mic desnoods nog op een ander systeem testen?
Het is een USB mic... Dus geen jack. Heel vreemd want eerst was het helemaal niet en ook niet op mijn eigen laptop met een software programma waar ik muziek mee knip/plak/edit e.d. Daar is hij ook gewoon normaal werkend.
Kun je kijken onder Audio Settings, Voice FX, of daar iets 'vreemds' staat ?
Heb je nog DSP settings aanstaan ?
Gebruik je plug-ins ?
Heb je nog DSP settings aanstaan ?
Gebruik je plug-ins ?
Niets van dat alles.... Het is echt heel raar. Ik ga denk ik anders maar kijken om de drivers van de mic opnieuw te installeren en hopen dat het dan weg is. Ik heb wel de SHoutcast DSP plugin op de PC staan, maar niet geactiveerd in SAM. (vanwege de oververhuizing naar nieuwe pc, eerst tijdelijk uitgezonden met Winamp ivm instellen SAM e.d.)
Ik dacht even het lek boven te hebben door de Shoutcast DSP plugin volledig te verwijderen, maar helaas. Het mocht niet baten. Net nog eens op mijn normale laptop getest en daar werkt de microfoon naar behoren. Er zit dus echt een storing in SAM of de PC waarop de mic is aangsloten.
Heb inmiddels ook al de Mic opnieuw gestart op een andere USB poort in de pc... Ook dit mag niets uitmaken. Heb nog eens kritsisch naar de instellingen in SAM gekeken...ook geen afwijkingen kunnen constateren. Maar zodra ik praat, blijft de linker parameter hoog uitslaan en de rechter heel laag.
Om terug te luisteren is het dan ook echt geen gehoor, links een stem en rechts alleen muziek...of als ik geen achtergrond muziek gebruik hoort de luisteraar alleen mijn stem door zijn linker speaker.
Heb inmiddels ook al de Mic opnieuw gestart op een andere USB poort in de pc... Ook dit mag niets uitmaken. Heb nog eens kritsisch naar de instellingen in SAM gekeken...ook geen afwijkingen kunnen constateren. Maar zodra ik praat, blijft de linker parameter hoog uitslaan en de rechter heel laag.
Om terug te luisteren is het dan ook echt geen gehoor, links een stem en rechts alleen muziek...of als ik geen achtergrond muziek gebruik hoort de luisteraar alleen mijn stem door zijn linker speaker.
[s]Ik geef je € 50,- voor die nieuwe pc.[/s]
[s]Ben je van alle ellende af.[/s]
Ik denk dat er idd iets niet goed is met je pc.
Heb je wat meer gegevens erover ?
[s]Ben je van alle ellende af.[/s]
Ik denk dat er idd iets niet goed is met je pc.
Heb je wat meer gegevens erover ?
- Gerrie K
- VIP
- SAM-versie: 2022.6
- Database: MySQL
- Windows: 10
- Contacteer:
Probeer eens je geluidskaart opnieuw in te stellen....mog je hierbij de mogelijk hebben met VU meter,dan kun je zien of het al goed binnenkomt...Ik denk ook dat het niets met Sam te maken heeft....
Haha die €50,- is een deal!
Uiteraard bedoel ik met 'nieuwe' pc, een 'radio geschikte'. Kortom het is een tweedehands via marktplaats, maar absoluut geen troep. Heeft me € 50 euro gekost en het is een Dell Optiplex 320.
Officiële Windows XP Dell Licentie, Service Pack 3.
Intel(r) Celeron(R) CPU 3.20GHz
992 MB geheugen
We runnen een website met meerdere streams. Eerder kocht ik via Marktplaats ook al een pc voor hetzelfde bedrag met dezelfde specificaties voor onze Pop/Rock stream. Echter daar stond Windows 7 op geïnstalleerd.
Daar dus verder geen problemen met de Mic.
Deze 'nieuwe' pc is ter vervanging van mijn oude, waar onze House stream op draaide. Specificaties daarvan waren beroerder als nu en daar draaide Vista op.
Op mijn eigen gebruikslaptop (Windows 7, Intel i3 processor, 80 GB) werkt de Mic ook gewoon zoals het hoort. Uiteraard heb ik daar geen SAM op staan, maar een productie software. Daardoor weet ik iig dat het probleem gelukkig niet in de mic zit.
Geluidskaart/driver op de nieuwe pc staat vermeld als SoundMax HD Audio.
Behalve SAM en een shoutcast server, staat er verder geen software geïnstalleerd op de nieuwe PC.
Uiteraard bedoel ik met 'nieuwe' pc, een 'radio geschikte'. Kortom het is een tweedehands via marktplaats, maar absoluut geen troep. Heeft me € 50 euro gekost en het is een Dell Optiplex 320.
Officiële Windows XP Dell Licentie, Service Pack 3.
Intel(r) Celeron(R) CPU 3.20GHz
992 MB geheugen
We runnen een website met meerdere streams. Eerder kocht ik via Marktplaats ook al een pc voor hetzelfde bedrag met dezelfde specificaties voor onze Pop/Rock stream. Echter daar stond Windows 7 op geïnstalleerd.
Daar dus verder geen problemen met de Mic.
Deze 'nieuwe' pc is ter vervanging van mijn oude, waar onze House stream op draaide. Specificaties daarvan waren beroerder als nu en daar draaide Vista op.
Op mijn eigen gebruikslaptop (Windows 7, Intel i3 processor, 80 GB) werkt de Mic ook gewoon zoals het hoort. Uiteraard heb ik daar geen SAM op staan, maar een productie software. Daardoor weet ik iig dat het probleem gelukkig niet in de mic zit.
Geluidskaart/driver op de nieuwe pc staat vermeld als SoundMax HD Audio.
Behalve SAM en een shoutcast server, staat er verder geen software geïnstalleerd op de nieuwe PC.
Op dit gebied ben ik echt nog een n00b... Dus hoe doe ik dat?Gerrie K schreef:Probeer eens je geluidskaart opnieuw in te stellen....mog je hierbij de mogelijk hebben met VU meter,dan kun je zien of het al goed binnenkomt...Ik denk ook dat het niets met Sam te maken heeft....

- Gerrie K
- VIP
- Contacteer:
Kijk gewoon of je geluid van je Mic ook buiten Sam en of andere progamma's kan testen,zodat je al een hoop kan uitsluiten.......Speel een mp3 af in wma of andere player,luister wat er dan gebeurd.
In het configuratiescherm van menig geluidskaart kun je in en uigangen beluisteren,Mocht je gebruik maken van W7 dan kun je het ook zien......
In het configuratiescherm van menig geluidskaart kun je in en uigangen beluisteren,Mocht je gebruik maken van W7 dan kun je het ook zien......
Een gevleugelde kreet van mij, als er iets niet (meteen) werkt : "...geef je € 50,- voor die zooi !"radiodrp schreef:Haha die €50,- is een deal!
Is zelfs nog een goeie ook, die Dell !
Heb hier zelf nog 'n Optiplex GX620 staan, is helemaal nix mis mee.
Dus ik geef het hier even op, sorry.
Hopelijk kom je er met de andere suggesties wel uit.
Haha dat begreep ik al!drOhimself schreef:Een gevleugelde kreet van mij, als er iets niet (meteen) werkt : "...geef je € 50,- voor die zooi !"radiodrp schreef:Haha die €50,- is een deal!
Is zelfs nog een goeie ook, die Dell !
Heb hier zelf nog 'n Optiplex GX620 staan, is helemaal nix mis mee.
Dus ik geef het hier even op, sorry.
Hopelijk kom je er met de andere suggesties wel uit.

Ik weet het ook even niet. Ik ga inderdaad nog proberen te rommelen met de geluidskaart en andere software. Als het 'm dan in SAM blijkt te zitten, waarschijnlijk een re-install. Liever niet, want het is altijd weer zo'n gedoe alles in te stellen naar wens.
Maak dan zeker nu nog even een backup... (Tools, Backup, Backup)radiodrp schreef:Als het 'm dan in SAM blijkt te zitten, waarschijnlijk een re-install. Liever niet, want het is altijd weer zo'n gedoe alles in te stellen naar wens.
Sla de backup bestanden voor de zekerheid nadien ook even 'ergens' anders op, bijv. USB-stick.
Na her-installatie kan je dan Restore van die backup doen.
Zorg wel dat je alles in zelfde mappenstructuur houdt.
Succes en laat ons nog even weten wat het heeft opgeleverd.
Oke hierbij een (redelijk) positieve update:
Goed nieuws:
Het ligt niet aan SAM. Ook een ander programma geïnstalleerd en ook daar hetzelfde probleem met de balance van de mic.
Slecht nieuws:
Verder geen idee waar het dan aan ligt. Waarschijnlijk iets met de geluidskaart dan toch?
Iemand een advies/tutorial hoe dit op te lossen? Geluidskaart staat vermeld als soundmax integrated digital hd audio. Heb het al gegoogled en nieuwe drivers geprobeerd, maar niets mocht baten.
Is hierin nog iets anders te proberen?
Goed nieuws:
Het ligt niet aan SAM. Ook een ander programma geïnstalleerd en ook daar hetzelfde probleem met de balance van de mic.
Slecht nieuws:
Verder geen idee waar het dan aan ligt. Waarschijnlijk iets met de geluidskaart dan toch?
Iemand een advies/tutorial hoe dit op te lossen? Geluidskaart staat vermeld als soundmax integrated digital hd audio. Heb het al gegoogled en nieuwe drivers geprobeerd, maar niets mocht baten.
Is hierin nog iets anders te proberen?
- Gerrie K
- VIP
- Contacteer:
Ja,Wordt nu toch dun met de oplossingen.......Het is alleen de Mic ingang dus die problemen geef?
Line out is in orde?,Line in ook?
Ik zal dan maar voorstellen om een andere geluidskaart te plaatsen......
Iemand anders nog een idee?
Ik zal nogmaals benadrukken dat het hier gaat om een USB microfoon. Verder heb ik geen rand apparatuur aan de pc hangen. (behalve muis en toetsenbord haha :p)Gerrie K schreef:Ja,Wordt nu toch dun met de oplossingen.......Het is alleen de Mic ingang dus die problemen geef?
http://www.microphonereviews.com/images ... 0USB_3.jpg
Kan toch niet waar zijn....??
Even geGOOGLEd op Samson C01U balance.
Blijkt al een bekend probleem te zijn vanaf MAART 2008 !
" ... you need to download the samson pre amp ap from their website and download asio4all latest version "
of deze :
"i found the problem i also fixed the problem in windows 7. theway to fix is that go to recording devices in the volume mixer (i mean in the taskbar the speaker icon right click it recording devices and it will show your mic if ya hav been pluged it) the after going to recording devices then double click the mic u are using then an windows will appear . go to enahcement tab untick "dc offset cancellation". thats it "
of deze:
"It seems that the Samson driver has been reported to have some problems with stereo. Your choices are to use the mic in mono (which most recording is done in anyway) or unistall the SoftPre App which Samson provides with the mic and select a generic driver."
Ik zou nog even langs de website van Samson gaan.
" ... you need to download the samson pre amp ap from their website and download asio4all latest version "
of deze :
"i found the problem i also fixed the problem in windows 7. theway to fix is that go to recording devices in the volume mixer (i mean in the taskbar the speaker icon right click it recording devices and it will show your mic if ya hav been pluged it) the after going to recording devices then double click the mic u are using then an windows will appear . go to enahcement tab untick "dc offset cancellation". thats it "
of deze:
"It seems that the Samson driver has been reported to have some problems with stereo. Your choices are to use the mic in mono (which most recording is done in anyway) or unistall the SoftPre App which Samson provides with the mic and select a generic driver."
Zou dat het zijn??? Wel raar...want heb nog nooit eerder problemen gehad op andere pc's/laptops... Ik ga er weer eens in duiken... Ik hou jullie op de hoogte!drOhimself schreef:Kan toch niet waar zijn....??
of deze :
of deze:
Had je de bijgeleverde driver van Samson geinstalleerd ?
Ik zou die dan eerst even de-installeren.
Kijken of het dan wel werkt.
Ik zou die dan eerst even de-installeren.
Kijken of het dan wel werkt.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 1465 Weergaves
-
Laatste bericht door radioomega