Sam Reports weer werkend krijgen

MySQL, FireBird, MSSQL, etc..
Plaats reactie
spiedie
SAM-versie: 2022.4
Database: MySQL
Windows: 10
Contacteer:

Sam Reports weer werkend krijgen

Ongelezen bericht door spiedie »

Beste forumleden,

Al vele jaren heb ik net als jullie de hobby mijn eigen (nonstop) radiozender, voornamelijk voor privédoeleinden al zijn extra luisteraars altijd welkom maar daar gaat het hier niet over.

Onlangs ben ik geswitsched van mijn standaard PC met broadcasten naar een NUC die nu continue draait (tenzij SAM weer moeilijk doet maar daar kom ik wellicht nog eens op terug) icm een NAS. De zender is opnieuw opgebouwd, kleine aanpassingen in de sound processing, playlist, jingles en nieuws. Een fris station met de lekkerste classics cq gouwe ouwe afgewisseld met de betere hedendaagse hits. Maar nogmaals, daar gaat het niet over.... Al wil ik best mijn streamlink delen zodat jullie een oordeel kunnen geven, een website is momenteel nog niet actief.

Nou ben ik qua database tegelijkertijd overgestapt van MySQL naar MariaDB en daar zit de crux, de reports van SAM krijg ik niet werkend. Als ik op de Reports knop druk krijg ik: http://localhost:81/ Dat is bij mij in elk geval de reports pagina, so far so good.

Gaan we door naar de Airplay Report verschijnt netjes http://localhost:81/reports/report.airplay.php dus wederom no problemo.

Maar als ik vervolgens een report wil genereren verschijnt de volgende pagina: http://localhost/reports/report.airplay.php met als melding:
status=err
SQL error=Unknown database 'samdb'
Ik heb al contact gehad met Spacial hierover, in eerste instantie kreeg ik het antwoord dat ik andere browser moest gebruiken maar dat sloeg kant noch wal. Na een tweede contact adviseerden me om MariaDB in te ruilen voor MySQL of een andere database. Een reactie dus die nergens op slaat, lekker makkelijk. Nou zijn hier genoeg slimme koppen aanwezig dus heb mijn hoop gevestigd op jullie vakkennis.

Weet iemand hoe ik Reports werkend krijg? Als alternatief heb ik HeidiSQL op de NUC staan, maar begrijp niet helemaal hoe ik daar bepaalde reports kan genereren dus dat heeft niet bepaald mijn voorkeur.

Ik gebruik SAM 2022.4 en dus MariaDB. (10.3 als ik me niet vergis)
Wout
Beheerder
SAM-versie: 2019.3
Database: MariaDB
Windows: 11
Contacteer:

Re: Sam Reports weer werkend krijgen

Ongelezen bericht door Wout »

Ik heb voor je gekeken en vanaf versie 2021.3 is er support op MariaDB voor reports.
Zelf heb ik versie 2019, en ik heb net voor het eerst geprobeerd, maar ik kan helemaal geen reports maken.
Ik krijg een leeg scherm te zien.

Code: Selecteer alles

-v2021.3 (18 June 2021)
* SAM Reporter now automatically detects best port to use. (Ports tried in this order: 80, 81, 8080, 8081, 10080)
* SAM Reporter improved support for MariaDB.
Afbeelding
Wout
Beheerder
Contacteer:

Ik zie het al, het heeft te maken dat Chrome deze poorten als UNSAFE beschouwd.
Maar goed, dan kunnen we oplossen. 8-)

Op je bureaublad een nieuwe snelkoppeling maken met onderstaande code.

Code: Selecteer alles

"C:\Program Files\Google\Chrome\Application\chrome.exe" --explicitly-allowed-ports=10080
Het kan zijn dat je Chrome op een ander folder staat, bijvoorbeeld (Program Files (x86)), dan mag je het daarin veranderen.
Daarna je Chrome afsluiten en opnieuw openen met je nieuwe snelkoppeling en je report zal weer werken.

Behalve bij de 2019 versie hier krijg ik al een error-melding "Error: Unsupported driver: MARIADB"
Afbeelding
spiedie
Contacteer:

Bedankt voor het meedenken. Heb gedaan wat je adviseerde en zelfs daarvoor Chrome weer gedownload, echter blijf ik de melding houden na het genereren van een rapport:

status=err

Toch een connectie issiue met Reports icm MariaDB?

SAM werkt verder prima onder MariaDB (op af en toe heartbeat issues na waar ik ooit nog wel op terug kom)
Voor mij is Reports altijd best belangrijk geweest, het is mijn handvat om de playlist (frequencie) te anaylseren en eventeel aan te passen.
spiedie
Contacteer:

Gister de halve middag aan het stoeien geweest maar zonder resultaat. Is er überhaupt iemand die de Reports werkend heeft in combinatie met MariaDB of is het een kansloze missie. Toch maar weer terug naar MySQL of weet iemand een alternatieve methode die net zo fijn werkt als de originele Reports?
Wout
Beheerder
Contacteer:

Nee, niet dat ik weet. Heb je anders een voorbeeld hoe z'n report eruit ziet?
Afbeelding
John2023
SAM-versie: 4.2.2.*

Ongelezen bericht door John2023 »

spiedie schreef: 11 mar 2025, 10:44 Bedankt voor het meedenken. Heb gedaan wat je adviseerde en zelfs daarvoor Chrome weer gedownload, echter blijf ik de melding houden na het genereren van een rapport:

status=err

SAM werkt verder prima onder MariaDB (op af en toe heartbeat issues na waar ik ooit nog wel op terug kom)
Voor mij is Reports altijd best belangrijk geweest, het is mijn handvat om de playlist (frequencie) te anaylseren en eventeel aan te passen.

Probeer eens te kijken of je wel de juiste db tabel hebt? in mijn verleden ging dit wel eens mis, mischien sam als administrator starten, dat daar het probleem zit?.
spiedie
Contacteer:

Wout schreef: 04 apr 2025, 18:39 Nee, niet dat ik weet. Heb je anders een voorbeeld hoe z'n report eruit ziet?
Heb je die pagina's zelf überhaupt nooit gezien dan?
Ik persoonlijk vind ze ideaal om rotaties te analyseren maar dat had ik al eerder gezegd natuurlijk.

De screenshots zijn van mijn oude Sam Broadcaster setup werkend onder MySQL, gekozen is voor de track Private Dancer van Tina Turner.
Tegenwoordig (onder MariaDB) kan ik nog steeds de Search pagina openen, echter Generate Report levert dus een foutmelding op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
spiedie
Contacteer:

John2023 schreef: 07 apr 2025, 20:26
spiedie schreef: 11 mar 2025, 10:44 Bedankt voor het meedenken. Heb gedaan wat je adviseerde en zelfs daarvoor Chrome weer gedownload, echter blijf ik de melding houden na het genereren van een rapport:

status=err

Probeer eens te kijken of je wel de juiste db tabel hebt? in mijn verleden ging dit wel eens mis, mischien sam als administrator starten, dat daar het probleem zit?.
Thanks voor het meedenken maar er zweven nu teveel vraagtekens boven mijn hoofd, ben hier zo slecht in..

Denk ook niet dat het probleem in die hoek zit, maar eerder in MariaDB. Daarom ben ik benieuwd als er mensen zijn die wel werkende reports kunnen genereren onder MariaDB.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht