Semi auto gain

Voor vragen over Playlist Automation Language.
Plaats reactie
Wout
Beheerder
SAM-versie: 2019.3
Database: MariaDB
Windows: 11
Contacteer:

Semi auto gain

Ongelezen bericht door Wout »

Een leuke PAL om je geluid recht te trekken in je SAM mits je voldoet aan de voorwaarden.

Ik gebruik een broadcaster processor (BP) met een AGC. Nu valt het me op als mijn muziek te hard of te zacht is dat dit het eindgeluid beïnvloed.
Ik heb via de resultaten (JSON->MySQL) uit essentia een kolom gemaakt (ReplayGain) in de songlist.
Dit geeft aan hoe luid de gehele muziekstuk is: bijvoorbeeld -9.91dB.
Mijn voorkeur is om mijn muziek uit te sturen met -12dB naar mijn BP toe. Als voorbeeld wordt de gain van mijn spelende deck op +2.09dB gezet.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik achter dat de Volume-instellingen van de SAM decks niet lineair is. 0db = 255 & +2.5dB = 341 & -2.2dB = 199.
Dit geeft bij verandering ActivePlayer.SetVolume(xxx) niet de juiste dB-waarde.
image (1).png
Om de juiste waarde op te zoeken van lineair naar exponentiële trend heb ik de hulp ingeschakeld van ChatGPT. 8-)
Deze kwam met de volgende vergelijking: Output = 249.1×exp(0.1185×dB)+5.87
forum_exp.png
Pakken we weer het voorbeeld op van -9.91, dan wordt dit: 249.1×exp(0.1185×(12+-9,91))+5.87 = 325
Dan wordt de Volume van de active deck op 325 gezet. Dit geeft een -12db output naar de BP toe.

Om dit verder te automatiseren wordt onderstaande PAL gebruikt en hoef ik niet handmatig de volume te veranderen. ;)
Dit is een voorbeeld hoe veelzijdig een PAL-script kan zijn en een antwoord op deze topic. post34570.html#p34570

Code: Selecteer alles

PAL.Loop := True ;

ActivePlayer.SetVolume(round(249.1*Exp(0.1185*(12+ActivePlayer.GetSongInfo['ReplayGain']))+5.87)) ;
    PAL.WaitForPlayCount(1) ;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding
radioomega
SAM-versie: 2025.3
Contacteer:

Re: Semi auto gain

Ongelezen bericht door radioomega »

hoi woud hij geef een fout aan als het nummer ga draaien
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wout
Beheerder
SAM-versie: 2019.3
Contacteer:

Re: Semi auto gain

Ongelezen bericht door Wout »

radioomega schreef: 25 sep 2024, 14:56 hoi Wout hij geef een fout aan als het nummer ga draaien
Dat kan kloppen. Zoals eerder aangegeven moet je wel voldoen aan enkele voorwaarden, zoals een extra kolom in je songinfo met daarin de waardes vanuit het programma Essentia. Als je niet hieraan voldoet, zal de PAL niet werken.
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht